Társasházi alaprajz készítése/módosítása
Új társasházak alapításához, vagy meglévő társasházak alapító okiratának módosításához földmérő által készített alaprajzot kell benyújtani a földhivatalba. Az alaprajzokat a földhivatal ellenőrzi, majd visszaadja. Ezután a teljes dokumentáció (alapító okirat + használatba vételi engedély + társasházi alaprajz) benyújtható a földhivatalba. Újonnan épített társasház esetében a teljes épületet ábrázolni kell a társasházi alaprajzon, míg az alapító okirat módosításakor csak a módosítással érintett terület alaprajzát kell elkészíteni.
A társasházi alaprajz elkészítésének menete:
- A feladat megbeszélése a földmérővel
Az első lépéskor a legfontosabb tisztázni, hogy milyen meglévő adat áll rendelkezésre. Három eset fordulhat elő:
- ha az épület terve digitális formátumban áll rendelkezésre. Ekkor azt „csak” át kell átalakítani a földmérési jogszabályoknak megfelelő formátumra
- az épületről papír alapú alaprajz áll rendelkezésre. Ekkor a helyszínen ellenőrizni kell azt, hogy a terveken szereplő adatok megegyeznek-e a valóságban mért adatokkal, épületek kialakításával, történt-e esetleg változás
- az épületről semmilyen adat nem áll rendelkezésre, így a társasházat teljes egészében fel kell mérni
- A felmérés elvégzése – amennyiben szükséges
- A földmérési dokumentáció elkészítése
A földmérő irodai feldolgozás során elkészíti a földhivatalba beadandó munkarészeket
- Földhivatali záradékolás
A földhivatal ellenőrzi, hogy a földmérési munka a jogszabályoknak megfelelően történt-e. Ez a folyamat a záradékolás.
- A dokumentáció átadása
A földmérő a földhivataltól visszakapott, záradékolt alaprajzokat átadja a megrendelőnek.
A társasházi alaprajz készítésének költségei:
- munkadíj: egyedi ajánlat alapján
- földhivatali adatszolgáltatás díja: 6 500 Ft
- földhivatali záradékolás díja: 2 000 Ft / albetét
A munkadíj a rendelkezésre álló adatok minőségétől függően változik.
Áraink nettó árak, és a 27%-os Áfá-t nem tartelmazzák!
Vissza a Földmérésre
Szolgalmi jog bejegyzés
A telki szolgalmi jogok földhivatali bejegyzéséhez földmérési dokumentációt kell készíteni. A dokumentációban található változási vázrajz megmutatja a szolgalmi joggal terhelt területrész határait, területét, valamint azt, hogy az adott területre vonatkozóan kit és milyen jog illet meg. Leggyakrabban valamilyen vezetékre (elektromos-, víz-, csatornavezeték) vonatkozó szolgalmi jog bejegyzésére van szükség, de néhány esetben előfordul út használatára, vagy átjárásra vonatkozó szolgalmi jog is.
A szolgalmi jog bejegyzésére vonatkozó földmérési dokumentáció költségei (egy érintett telek esetén):
- munkadíj: 75 000 Ft-tól
- földhivatali adatszolgáltatás díja: 6 500 Ft / első földrészlet, minden további 1 300Ft / földrészlet
- földhivatali záradékolás díja: 1 500 Ft / első földrészlet, minden további 500Ft / földrészlet
Egynél több érintett telek esetén a költségek eltérőek.
Áraink nettó árak, és a 27%-os Áfá-t nem tartalmazzák!
Vissza a Földmérésre
Épületfeltüntetés
Épületfeltüntetésre akkor van szükség, ha egy telken felépítettek egy vagy több épületet és szeretnék, ha az épületek (vagy a már meglévő épületeket érintő változások) a földhivatali tulajdoni lapon, valamint térképen is megjelenjenek. Az épületfeltüntetéshez alap esetben szükséges egy földmérési dokumentáció elkészítése (melynek végeredménye a záradékolt változási vázrajz), az építésügyi hatóság által kiállított jogerős használatba vételi engedély vagy hatósági bizonyítvány, valamint egy ingatlan-nyilvántartási kérelem. A változás bejelentése kötelező, de erre az illetékes építésügyi hatóság is felhívja a tulajdonos figyelmét. Esetleges bankhitel, illetve adás-vétel esetén különösen fontos szempont, hogy az épületek megegyezzenek a földhivatali nyilvántartásban szereplő adatokkal.
Az épületfeltüntetés menete a következő:
- A feladat megbeszélése földmérővel
A földmérőnek tudnia kell a helyrajzi számot, valamint azt, hogy hány darab, mekkora és milyen funkciójú épület felméréséről lenne szó. Megbeszélnek egy időpontot, mikor lenne megfelelő az épület felmérése.
- Terepi felmérés
A terepi felmérés során a földmérő az előre megbeszélt időpontban felméri az épületet. Az épületet csak kívülről kell felmérni, így nem szükséges a megbízónak a helyszínen lennie, csupán a telekre való bejutást kell biztosítania. Szükséges viszont egy ingatlan-nyilvántartási kérelem kitöltése valamelyik tulajdonos adataival és aláírásával, továbbá – amennyiben már rendelkezésre áll – a jogerős használatba vételi engedély eredeti példányának átadása. Utóbbi kettő történhet irodában is, egy másik időpontban.
- Irodai feldolgozás
Az irodai feldolgozás során a földmérő elkészíti a földmérési dokumentációt, melyet bead a földhivatalba földmérési záradékolásra.
- Földhivatali záradékolás
A földhivatal ellenőrzi, hogy a földmérési munka a jogszabályoknak megfelelően történt-e. Ez a folyamat a záradékolás.
- A földmérő a záradékolt vázrajzot feltölti az OÉNY-rendszerbe
A záradékolt vázrajzot az Országos Építésügyi Nyilvántartásba kell feltölteni, melyről értesítést kap az illetékes építésügyi hatóság.
- Az építésügyi hatóság végzést küld a földhivatalnak, átvezetés
A feltöltés után az építésügyi hatóság végzést küld a földhivatalnak, hogy a telket érintő változás a térképen és a tulajdoni lapon átvezethető. A földhivatal valamennyi dokumentum birtokában a változást átvezeti, melyről a tulajdonos egyszerűsített határozatot kap a földhivataltól.
Az épületfeltüntetés költségei:
- munkadíj: 70 000 Ft-tól (több/nagyobb épület esetén a munkadíj változhat)
- földhivatali adatszolgáltatás díja: 6 500 Ft
- földhivatali záradékolás és ingatlan-nyilvántartási eljárás díja: 10 600 Ft + 2 000 Ft/ épület
Áraink nettó árak, és a 27%-os Áfá-t nem tartalmazzák!
Vissza a Földmérésre
Telekegyesítés - telekösszevonás (kettő telekből egy telek kialakítása esetén)
Telekegyesítésnek – vagy más néven összevonásnak – nevezzük kettő vagy több egymás mellett elhelyezkedő, külön helyrajzi számon lévő telek egy helyrajzi számra alakítását. Az összevonás szigorú szabályokhoz kötött tevékenység, melyet az építésügyi hatóság / helyi önkormányzat jegyzője engedélyez. Érdemes tehát a földmérési munka megrendelése előtt az építésügyi hatósághoz, vagy annak hiányában az adott település jegyzőjéhez fordulni és ismertetni az elképzelést, mely telkeket szeretnék összevonni.
A telekösszevonás menete:
- A feladat megbeszélése a földmérővel
Érdemes tehát a már előzetesen jegyzővel/illetékes építésügyi hatósággal egyeztetett összevonás ötletével fordulni a földmérőhöz. A földmérőnek tudnia kell a telkek helyrajzi számát, majd megbeszélnek egy időpontot, mikor lenne alkalmas a telkek felmérése.
- A keretmérés elvégzése
A földmérő a helyszínen elvégzi a telkek és közvetlen környezetük felmérését.
- Irodai feldolgozás
Az irodai feldolgozás során a földmérő elkészíti a földmérési dokumentációt, melyet bead a földhivatalba földmérési záradékolásra.
- Földhivatali záradékolás
A földhivatal ellenőrzi, hogy a földmérési munka a jogszabályoknak megfelelően történt-e. Ez a folyamat a záradékolás.
- Telekalakítási dokumentáció összeállítása
A földmérő elkészíti a záradékolt vázrajzokból és egyéb munkarészekből álló telekalakítási dokumentációt, melyet átad a megbízónak.
A megbízó ezután – az összevonástól függően – személyesen, vagy ügyvéd által kezdeményezi a telekalakítási eljárást a földhivatalnál.
A telekösszevonás költségei (kettő telekből egy telek kialakítása esetén):
- munkadíj: 125 000 Ft-tól
- földhivatali adatszolgáltatás díja: 10 000 Ft + 2 000 Ft = 12 000 Ft
- földhivatali záradékolás díja: 4 000 Ft
A telekalakítási eljárás díjai (földhivatalnak fizetendő):
- telekalakítási eljárás díja: 2 x 19 000 Ft = 38 000 Ft
- ingatlan-nyilvántartási eljárás díja: 2 x 10 600 Ft = 21 200 Ft
Több telket érintő összevonás esetén a költségek eltérőek.
Áraink nettó árak, és a 27%-os Áfá-t nem tartalmazzák!
Vissza a Földmérésre